Nízkoprahové denní centrum Adam
Posláním nízkoprahového denního centra ADAM v Kroměříži je nabízet pomoc mužům a ženám starším 18 let, kteří se nachází v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení. Služba nabízí ambulantní i terénní formou pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí, umožnění celkové hygieny těla a vytvoření podmínek pro přípravu stravy. Rozsah podpory se odvíjí od individuálních potřeb, přání a možností každého uživatele.
Cílovou skupinou jsou ženy a muži od 18ti let v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení (lidé žijící na ulici, ve squatech, lidé přespávající v parcích, v noclehárnách, lidé žijící v bytových podmínkách, které ohrožují život a/nebo zdraví).
Cílem Nízkoprahového denního centra je uživatel, který využil hygienické zázemí, byly mu vytvořeny podmínky pro přípravu stravy a kterému byla nabídnuta pomoc při řešení jeho nepříznivé sociální situace.
Podmínky pro přijetí uživatele
- muž/žena starší 18ti let
- potřebnost služby
- souhlas se smluvními podmínkami a Provozním řádem
- snaha řešit svou sociální situaci
SLUŽBA JE DOBROVOLNÁ, BEZPLATNÁ A ANONYMNÍ
Uživatelům NDC jsou poskytovány úkony dle základních činností při poskytování sociální služby podle § 26 vyhlášky č. 505/2006 Sb., které jsou v zařízení definovány takto:
- Základní úkony
- Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- poskytnutí podmínek pro osobní hygienu těla
- Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
- vytvoření podmínek pro přípravu stravy
- Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
- pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob
- Doplňkové služby
- pracovní aktivizace
Pravidla a postup jednotlivých úkonů jsou shrnuty v Metodice provozu jednotlivých služeb a zařízení pro pracovníky a uživatele.
Zásady poskytování sociální služby
- Nízkoprahovost – realizujeme službu tak, aby byla co nejvíce dostupná cílové skupině. Jedná se o odstranění překážek: časových (uživatelé mohou přicházet a odcházet v rámci provozní doby, není nutná pravidelná docházka), situačních (budova NDC se nachází v blízkosti centra města), psychologických (možnost zůstat v anonymitě), finančních (služba je bezplatná).
- Důstojnost – čistota prostředí, dodržování zásad slušného chování při komunikaci s uživateli, ochrana soukromí uživatele např. při hygieně.
- Bezpečí – pracovníci jsou vázáni mlčenlivostí, neposkytují informace o uživateli neoprávněným osobám. Uživatel je seznámen s ochranou osobních údajů a dává souhlas se zpracováním osobních údajů a podávání informací o své osobě.
- Individuální podpora – uživateli, nabízíme pomoc při řešení situace s ohledem na jeho osobní cíle a možnosti. Uživatel si volí svůj vlastní individuální plán.
- Zásada rovného přístupu – uživatele nediskriminujeme ani nestigmatizujeme. Služba je poskytována bez ohledu na pohlaví, náboženské či politické přesvědčení, etnickou příslušnost, sexuální orientaci a jiné osobnostní rysy. K uživatelům přistupujeme dle jednotných pracovních postupů.
- Zásada aktivní oboustranné spolupráce na řešení situace – funguje ve spolupráci se sociálním pracovníkem, který může navrhovat případná možná řešení a poskytuje základní sociální poradenství. Uživatelé si však volí vlastní způsob řešení své nepříznivé životní situace sami a spolupracují se sociálním pracovníkem na jejich vyřešení.
Provozní doba
pondělí - pátek 7.00 - 11.30 12.00 - 15.30
Kontakty
telefon: +420 573 340 630
e-mail: vera.zdrahalova@astras.cz
Pravidla podávání a vyřizování stížností, podnětů, připomínek
V Nízkoprahovém denním centru ADAM
Kdo může podat stížnost, podnět nebo připomínku?
Stížnost, námět či připomínku může podat zájemce o službu, uživatel služby, opatrovník, pracovník zařízení, rodinný příslušník, blízký člověk či jiná fyzická či právnická osoba.
Kdy můžu podat stížnost, podnět nebo připomínku?
Stížnost můžete podat kdykoliv jste nespokojený s něčím, co se týká provozu Nízkoprahového denního centra, přístupu pracovníků, kvality služeb apod.
Můžu si zvolit svého zástupce?
Ano, každý uživatel si může vybrat člověka (např. kamaráda), který může podat stížnost místo něj a který ho může při vyřizování stížnosti zastupovat.
Komu můžu podat stížnost?
Vedoucímu zařízení (Mgr. Robert Hasala). Pracovníkům NDC (Mgr. Věra Zdráhalová, DiS). Schránka důvěry (i anonymně).
Jakým způsobem si můžu stěžovat?
- ústně přímo pracovníkovi NDC (případně vedoucímu zařízení) anebo telefonicky: 573 340 630
- písemně prostřednictvím schránky důvěry umístěné na hlavních vchodových dveří v budově azylového domu/NDC, Emailem: robert.hasala@astras.cz, dopisem na adresu zařízení: Astras, o.p.s., Purkyňova 702/3, Kroměříž, 767 01.
Můžu podat anonymní stížnost?
Ano, uživatel může stížnost napsat na papír a vhodit do Schránky důvěry. Ke stížnosti je dobré uvést datum a Vaše očekávání, bude-li stížnost kladně vyřízena. Pracovníci NDC Schránku 1x týdně vybírají. Své vyjádření ke stížnosti pracovníci zveřejní na nástěnce v kuchyňce NDC.
Kdo bude stížnost vyřizovat a jak při tom bude postupovat?
Stížnosti vyřizují pracovníci NDC. Přijatou stížnost pracovník zapíše. Pracovníci NDC stížnost projednají, prověří (zjišťují se fakta a okolnosti) a posoudí, zda má stěžovatel pravdu. V případě, že bude stížnost oprávněná, pracovníci přijmou patřičná opatření. Stížnost bude písemně vyřízena nejpozději do 28 kalendářních dní od jejího podání. O výsledku vyřízení bude uživatel informován.
Na koho se můžu obrátit, pokud nebudu s vyřízením stížnosti spokojený?
- Vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví města Kroměříž, 1 Máje 3191, Kroměříž, tel. 573 321 400
- Vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví Krajského úřadu ve Zlíně, Třída Tomáše Bati 21, 761 90 Zlín, tel. 577 043 300
- Veřejný ochránce práv, Údolní 39, 602 00 Brno, tel. 542 542 888
Proč je dobré podat stížnost?
Vaše stížnost pro nás může být podnětem k tomu, abychom svou práci dělali lépe a přispět ke zkvalitnění služeb a větší spokojenosti uživatelů.