Nízkoprahové denní centrum Adam
Posláním Nízkoprahového denního centra ADAM v Kroměříži je nabízet pomoc mužům a ženám starším 18 let, kteří se nachází v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení. Služba nabízí ambulantní i terénní formou pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí, umožnění celkové hygieny těla a vytvoření podmínek pro přípravu stravy. Rozsah podpory se odvíjí od individuálních potřeb, přání a možností každého uživatele.
Cílovou skupinou jsou ženy a muži od 18ti let v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení (lidé žijící na ulici, ve squatech, lidé přespávající v parcích, v noclehárnách, lidé žijící v bytových podmínkách, které ohrožují život a/nebo zdraví).
Cíle
Cílem Nízkoprahového denního centra (dále jen NDC) je uživatel, který využil hygienické zázemí, byly mu vytvořeny podmínky pro přípravu stravy a kterému byla nabídnuta pomoc při řešení jeho nepříznivé sociální situace.
Poskytované služby
1. Základní služby
1) Poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- umožnění celkové hygieny těla v koupelně,
- poradenství při osobní hygieně,
- poskytnutí mýdla a šampónu zdarma,
- poskytnutí pomoci při zajištění čistého ošacení (praní prádla, šatník s oblečením).
2) Pomoc při zajištění stravy
- vytvoření podmínek pro přípravu stravy,
- zdarma možnost využití společné kuchyně vybavené základními spotřebiči (elektrický sporák s troubou, lednice, mikrovlnná trouba, konvice na ohřev vody).
V případě potřeby poskytnutí pomoci s přípravou stravy, tzn.:
- pomoc s obsluhou elektrických spotřebičů,
- pomoc s přípravou teplé stravy (uživatelům jsou poskytovány informace, jak připravit dané jídlo, jak používat kuchyňské spotřebiče a je dohlíženo na úklid kuchyňky po ukončení vaření a konzumace jídel).
3) Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- pomoc při vyřizování běžných záležitostí (např. pomoc s vyřízením osobních dokladů, s vyplněním formulářů pro potřeby ÚP, poskytnutí informací pro získání dávek, informování o možnostech bydlení, práce aj.),
- pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob, a to formou základního sociálního poradenství (např. umožnění obnovení kontaktu s rodinou pomocí telefonu v NDC, podpora ve využívání veřejných služeb: využívání služeb veřejné knihovny, využívání internetu, využívání zdravotnických zařízení, docházení na ÚP aj.)
- pomoc při stanovení osobních cílů, které by uživatel chtěl naplnit pomocí sociální služby, a to pomocí individuálního plánování.
2. Doplňkové služby
Mimo základní služby nabízí nízkoprahové denní centrum svým uživatelům následující služby:
a) poskytnutí počítače s připojením na internet.
- (3 hod. týdně zdarma, poté za každých dalších 30 min 10,- Kč),
b) praní prádla v automatické pračce.
– (1x týdně zdarma, včetně poskytnutí pracího prášku, za každé další praní 30,-Kč),
c) káva za poplatek
– (3,- Kč, pokud není poskytována zdarma ze zdrojů potravinové banky),
d) pracovní aktivizace
- uživatel má možnost obdržet za vykonanou práci (úklid NDC) odměnu ve formě potravin.
e) zdarma potravinová pomoc (potraviny z potravinové banky, která je v prostorách AD a možnost přípravy stravy i z jejich zdrojů viz metodika Provozu jednotlivých služeb a zařízení v NDC).
Zásady poskytované sociální služby
1. Nízkoprahovost – realizujeme službu tak, aby byla co nejvíce dostupná cílové skupině. Jedná se o odstranění překážek: časových (uživatelé mohou přicházet a odcházet v rámci provozní doby, není nutná pravidelná docházka), situačních (budova NDC se nachází v blízkosti centra města), psychologických (není nutné členství ani jiná forma registrace, možnost zůstat v anonymitě), finančních (služba je bezplatná).
2. Důstojnost – čistota prostředí, dodržování zásad slušného chování při komunikaci s uživateli, ochrana soukromí uživatele např. při hygieně.
3. Bezpečí – pracovníci jsou vázáni mlčenlivostí, neposkytují informace o uživateli neoprávněným osobám. Uživatel je seznámen s ochranou osobních údajů a dává souhlas se zpracováním osobních údajů a podávání informací o své osobě.
4. Individuální podpora – uživateli, nabízíme pomoc při řešení situace s ohledem na jeho osobní cíle a možnosti. Uživatel si volí svůj vlastní individuální plán.
5. Zásada rovného přístupu – uživatele nediskriminujeme ani nestigmatizujeme. Služba je poskytována bez ohledu na pohlaví, náboženské či politické přesvědčení, etnickou příslušnost, sexuální orientaci a jiné osobnostní rysy. K uživatelům přistupujeme dle jednotných pracovních postupů.
6. Zásada aktivní oboustranné spolupráce na řešení situace – funguje ve spolupráci se sociálním pracovníkem, který může navrhovat případná možná řešení a poskytuje základní sociální poradenství. Uživatelé si však volí vlastní způsob řešení své nepříznivé životní situace sami a spolupracují se sociálním pracovníkem na jejich vyřešení.
Provozní doba
pondělí - pátek 7.00 - 11.30 12.00 - 15.30
Kontakty
telefon: +420 5573 340 630
e-mail: vera.zdrahalova@astras.cz